Thursday, 24 May 2012

Chapter 4: Jaulah Tarbawi


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah ALLAHUAKBAR!!!
Selawat2 sikit, dh lma x update blog ni.. Takot ad pnunggu la plak.. Hehe..

Pertama dan selamanya, marilah kita memanjatkan setinggi2 rasa syukur kita terhadap ilahi kerana masih memberikn keizinan untuk saya mengemaskini blog yg usang ni..
Tujuan utama nk update blog ni sbb nk kongsi pengalaman jaulah tarbawi yg lalu tp pd kesempatan ni, nk ucap setinggi2 penghargaan buat warga2 KMPP trutamanya roomates (azhad, zharif, salaaam), practicumates (adam, jerry, eary, dhiaudin, rahman, mahzeus, ajie, mail, mim, dinie, izu, W.A.R)+[kak(anis, tipoh, yana, JI, syiera), farhana, wan, rahimah, humairah a.k.a ninja, shafieka], lecturemate (xlarat nk sebut.. ad seratus lebeh), smua lecturer2 yg bersusah payah mengajar sem1 ngn sem 2, tidak lupa juga rakan2 blajaq sekali (syahmi, najmi, halim, afnan programmer dan semua ahli ttieennggieyyy!!!), dan semua warga KMPP yg terlibat scra lansung dan scra tidak lnsung..
Kalau ad nma yg x disebut sila angkat tgn ya.. Hehe..

dari kiri: Zharif, Salaaam, Azhad..Sory Zharif curi gmb ampa..haha..
gmb praktikum F2P3..

Kuliah F2 bersma lect Math..


Matrix pnya zaman dh habes.. Kpd sesiapa yg dpt tawaran ke matrix, baik masok matrix dr masok asasi.. Lg2 matrix penang.. Matrix blajaq pn snang, kemudahan cukup, cg baik2, ap lg nk??? Tggl nk blaja krana ALLAH ja lg..
Sikit je la kot nk cita pasal matrix.. Nnt panjang sgt xda org nk bca entry ni.. Ingtkn nk update pas mtrix aritu, tp disebabkn kemalasan yg melampau, x terupdate la jgk.. Sbnaqnya bknnya malas tp masa2 kosong telah diisi dengan perkara2 yg dpt mengembalikn tenaga dalaman.. Snang kta tdo la..

Berbalik kpd topik yg ingin kita bincangkn, pd sabtu bersamaan 12/5 hingga 20/5 sya telah merantau mencari+menambah+memantapkan ilmu2 agama yg ad sambil menziarahi rakan2 R:16N.. Jd nk kongsi sikit la ap yg sya dpt sepanjang jaulah berlansung..

11/5 Jumaat
9:00 mlm
Syed Ahmad Islami sampai kt rumah..

12/5 Sabtu
~6:30 pg
Bertolak ke perlis nek keta Myvi.. Dh mnjd satu kemestian kalau dh sampe perlis ni, kna la pulang ke lubuk tarbiyah dimna kita dididik dn ditarbiyah tuk mnjd insan rabbani iaitu Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah (MATRI).. Smpai2 ja kt Matri, elok2 parking kreta, nmpk ustaz yg paling versatile yg bru tambah chya mta, ustaz mahadhir (mintak maaf la kalau slh eja nma)... Skip jmpa2 ngn murabbi2, shbt2 yg dh sampe perlis ni smua duk ad kt bukit ayer.. Jd kmi pn lajak la p mnd kt bukit ayer..
Pas mandi2 bilas2 badan, bertolak plak ke kompleks khassah (banggunan SRIM lama).. Kt stu la adanya pengisian sikit dr motivator yg sya kagumi, Cg Azmi Bahari..

Cg Azmi Bahari..

Pada prjmpaan yg sekejap tu, beliau mengupas tentang tajuk KEMATANGAN..
Secara ringkas sya nk ulang balek la ap yg disampaikan oleh beliau buat peringatan sesama kita... Sya pn x la ingat 100% sbb p sna dgq ja.. X catit pn.. Lupa nk bwt buku catitan..
Pertama skali, sya nk ulang perumpamaan org yg matang ni..
"Org yg matang ibarat cawan yg melimpah dgn air, dia boleh mengisi kematangan org lain ataupn mematangkan org lain... tetapi org yg tidak matang ibarat cawan kosong, dia memerlukan org lain untuk matang" lebeh kurg mcm tu la ayt cg.. Kalau salah tlg tegur na.. Kita semua bermula dengan ketidakmatangan.. melalui ketidakmatangan ni la melatih kita tuk menjadi matang.. Yg mna cg ad mengatakan, "maturity came from immaturity" kematangan dtg dr ketidakmatangan.. Org yg matang menerima teguran dengan hati yg terbuka dn cuba mengubah dirinya tuk menjadi manusia yg lebeh baik.. Tetapi org yg tidak matang akn mudah melenting kalau ditegur dan dahagakn pujian.. Apa2 yg dilakukannya, mestilah lg hebat dr org lain.. Bila debat bnda remeh temeh, pulun nk menang..
We can learn from mistakes so do makes mistakes because nobody is perfect.. We need each other to strengthen our ummah.. Kematangan membuatkn kita dihormati oleh org lain.. Haaaa.. Ad satu lg cg bgtau.. Bila msa kita boleh kawen.. Haha.. Ni khas tuk lelaki la.. Cg kta, apabila kita ad pendapatan sendiri dan dpt sara diri kita tanpa bantuan org lain, haa boleh kawen dh la.. Ak xleh kawin lg ni.. Haha..

Lps tu kami beramai2 solat di musolla MATRI yg mna smpe skrang ak x jumpa suis lampu dya.. Kt mna pn xtau.. Lepas solat tu terus lajak ke homestay pok leh, makan2, rehat2 sat, terus ke padang besar, beli2 brg sikit, balek, singgah gua kelam, gua kelam katup, amek gambaq, drive balek MATRI, jumpa ngn junior2, sembang2, mandi kt rumah ramadhan husni, siap2 solat, maju ke kuala perlis, makan smpe 300 hnggit, balek rumah afif fikri, tukar2 baju, main futsal dr kul 12.00 mlm smpai 2.00 pg, balek rumah balek, cuci baju, tidoq dlm kul 4.00 pg..... Fuuuhhh!!! Penat2.. Nk dkt seharian memandu.. Huhuhu..


Melantak kt Kuala Perlis..


13/5 Ahad
~10.30 pg
Bergerak ke MASDAR tuk sedikit jamuan hati.. Sampe sna tgh hari.. Tp mntk maaf byk2 sbb ana x dpt nk ulas pengisian kt sna, sya sedar tak sedar dgr tazkirah.. Penat smalam x ilang lg.. Selepas selesai tazkirah, kami bertolak ke kantin MASDAR tuk sedikit pengisian perut pulak yg disediakan oleh Chef Abdullah Luqman Osman, ALBO.. Sedap kot ayam dya.. Haha.. Kami semua solat disna.. Selepas tu, kami mneruskn perjlnn ke Ma'had Tahfiz Al-Abidin (MATA) sbb kt stu ad rumah sorg shbt UIA.. Smpe sna, makan mee goreng ngn air bandung.. Sembang pnya sembang, dh petang.. Pstu p rumah Ihsan Rosli plak, nk amek stok BBQ mlm satgi.. Smpe sna mak dia pn idang mknn lg, makan lgi.. Pastu tros bertolak ke chalet kt Yan.. Kt stu ad swimming pool kot.. Harga rm150 ja stgh hari.. Sapa2 ad nk bwt rehlah ngn kluarga bleh la calling2 saudara Ihsan.. Haha..
Mlm tu kami siap2 nk panggang segala macam jenis kehidupan.. Ayam, kambing, udang, ikan, ad lagi tak?? Byk gak la.. Trima kasih mak Ihsan.. Hehe.. Panggang2, terjun kolam.. Agak2 panas ja bdn ngn bara api, terjun kolam.. Hehe.. Sya tdur awal jd xtau ap yg jd strusnya..

Dari kiri: Afif, Hakim, Ihsan
Di MATA


14/5 Isnin
Esok paginya, kami sarapan dan checkout dlm kul 10 cmtu kot.. Kmi berpecah kpd dua kumpln.. Waaah.. Mcm perkemahan la plak.. 3 kereta bertolak ke Sedim, iaitu kereta Hazmin, Ihsan ngn Danial while kereta aku p Perlis balik sbb tujuan utamanya adlh untk amek sijil SPM.. Disebabkan sabtu tu opis katup, kena la p waktu sekolah.. P sna, hantaq afif, amek baju bergantung kt umah dya, jmpa teacher basimah, amek zainal (kwn islami kt USIM) ngn afif killer, terus pecut p kejaq org kt Sedim tu.. Otw nk p, calling2 la shbt kt sna tnya jln, tgk2 depa xsmpe lg sbb truck Dan rosak ap ntah.. Tp depa smpe Sedim dlu.. Nk call depa, Sedim xda line, jd tnya la kt org kmpung jln nk p Sedim.. Akhirnya jmpa depa kt sna.. Mandi2 sungai, pastu bertolak terus ke NAN FC (food court) dkt ngn matrix ak.. Tetiba rindu plak matrix ni.. Tp xpa, senin depan nk p sna.. Muahahaah..
Makan2 kt sna, pastu balek rumah.. Shbt2 UIA balek nek bas masing2 dan rumah masing2.. Mlm tu smpe rumah rehat2 tidoq..

Mkn kt Nan FC..


15/5 Selasa
Bgn pagi, gosok gigi, guna safi kayu sugi.. Haha.. Bersiap2, teros bertolak ke stesen ketapi Parit Buntaq secara berjalan kaki.. Sarapan kt warung nasi kuning.. Nek ketapi.. Bla bla bla.. Smpe kl sentral, amek ketapi lg p Batu Cave.. Bla bla bla.. Mak Islami amek, sampe rumah islami kt Gombak.. Ptg tu hantaq Zainal balek rumah.. Mlm tu cari tiket.. Nk kemana tu nnt ampa tau... Muahahah.. Pastu tidoq..

16/5 Rabu
Banguuuunn!! Siap2 p stesen KTM Batu Cave balik nk p Bandar Tasik Selatan.. Smpe KL Sentral kna tukaq tren.. Tunggu pnya tggu, train delay.. Bas kami pkul 12 tgh hri.. Ok2 bas ke johor.. Kami tu, sya ngn islami la.. Hehe.. Nek2 ketapi ke BTS, spe dlm kul 12.05.. Kejaq2 nk tgk bas, bas dh bertolak.. Uwaaaaaaaaaaaa.. Burn rm31.20.. Huhu.. Ap2 pn kami bli tiket lain tuk ke Johor specifically Skudai.. Kul 12.30.. Kali ni x terlepas dh.. Haha.. Nek bas, tidoq, bangun dh sampai Sri Putri.. Hehe.. Smpe sna shbt kmi amek.. Muiz Riza.. Smpe umah dya, mandi, makan, solt kt masjid umah dya.. Mlm tu ayh dya bwk pusing Johor Bharu mlm2.. Ad pasar la, kedai2 lama, dan lain lain.. Pstu balek, Islami ngn Muiz layan movie, ak tdoq dlu.. Muahaha..

17/5 Khamis
Pg tu bgn tgk2 ad Humaidi ngn Safuan.. Sbb arini nk p jenjln kt Johor Bharu.. Dh siap semua, p la kt mall ap nma ntah, CS kot.. P sna tgk cta Avangers.. At a scale from 1 to 10, I give it 7.5.. cta dya not bad la.. This is just from my opinion.. Pstu jln jln jln jln.. Balek rumah muiz balek sbb dh petang.. Ad shbt UTM ajak main bola sepak ptg tu.. Balek2 siap2 tros p UTM ngn abg Amad Akif.. P sna x da la main sgt pn, main sat, pastu kluar sbb ad star dh smpe, Ameer Kadir.. Haha.. Tgk pnya tgk, dh senja.. Balek umah.. Mandi2, solat, Muiz ngn Islami layan movie, ak tdoq lg.. Muahahaa..

18/5 Jumaat
Bgn tidor plak lah.. Asyik2 bangun pagi ja.. Haha.. Mandi2, Muiz ajak main boling.. P la main sat, pastu p solt jumaat kt masjid UTM.. Lps solt tu, abg Amad ajk dgr KULTUM.. Ma'nanya kuliah tujuh minit.. Wktu kuliah tu, ad la shbt UTM ni cta pasal manusia dan penciptanya.. Abg tu crita pasal persoalan yg timbul mengenai tuhan sprti ap tujuan kita ni diwujudkan.. Jd dya hurai la sdikit sbyk tntg topik tu.. Lepas slesai KULTUM tu, abg Amad bwk ronda UTM tgk besaq ka x.. Haha.. Abes2 ronda, tros balek rumah muiz amek beg, p stesen bas tggu bas ke Mlaka.. Sbb ak nk p Mlaka plak.. Haha.. Bas sampai, nek bas.. Kbetulan Allah nk uji diri ak yg lemah ni, ad sorg mak ni bwk 3 org ank, suma kecik2.. Ad la adik plg kecik kot, sbb tgk dya plg kecik, muntah btul2 kt sblh seat ak.. Alhamdulillah la x kena beg.. Peerrrgghh.. Satu perjalanan x leh nk tdo.. Ngn aku2 nk termuntah.. X ckup takat tu, kbetulan ad bas nk ke mlaka, sma syarikat, rosak, jd penumpang dlm bas tu msok dlm bas ak.. Elok2 nk terlelap, ad cina bwk msok ikan basah2 msok dlm bas.. Perrgghhh bau ikan spanjang jln.. Elok smpe sna tros ak p kdai minyak wangi.. Bau ikan tros bdn ak ni.. Haha.. Smpe kt sna, shbt ak kt mlaka plak mai amek, Ahmad Ramadhan.. Mlm tu dya bwk jenjln pusing Mlaka sikit2.. Klu ampa prasan DP dya dpn A famosa tu, ak yg amek.. Haha.. Pstu balek tido..

Toudia..


19/5 Sabtu
Seperti biasa, bangun, mandi, siap2 nk p jnjln Mlaka plak.. Elok ja nk kluaq rumah, ibu Mad masuk bilik.. Hehe.. Ibu dya ad bg penyampaian sikit.. Beliau hurai sket ayat quran, Surah Yunus, ayat 1-8.. Beliau mengingatkn tntang perjuangan remaja di palestin yg mna mereka x pernah jemu perjuang demi Allah.. Remaja di malaysia, x jemu buat perkara2 yg x mendatangkn faedah malah mendatangkan kemudaratan.. 

Pastu beliau ad menyebut tentang rukun dakwah yg mna ad tiga.. 
pertama ilmu 
kedua tarbiyah 
ketiga jihad 

Ilmu agama yg ad pd diri kita x ckup tuk disimpan dlm dada sja, ia perlu dididik dan ditarbiyah supaya ilmu itu diguna atas landasan syara'.. Kemudian, ilmu yg ditarbiyah itu diamalkan dalam jihad kita untuk berdakwah kpd org ramai ataupun masyarakat sedunia.. Kata2 beliau melekat dlm hati ni.. Segala kata2, apa yg diucapkannya, dapat menyentuh hatiku yg lemah ini.. Lepas dgr mini ijtima' am, baru ak ngn Mad kluar melawati Melaka bndraya bersejarah.. Muahaha.. Ptg tu balek, makan, mandi2, solat, tido.. Nothing spesel..

20/5 Ahad
Arini bgn lewat sikit.. Siap2 nk p tgk tiket nk balek PB dh.. Huhu.. Bla bla bla dpt tiket, bla bla bla.. Mlm tu sblm nk balek, Mad ngn abg dya Dolah bwk p mkn nasik arab.. Sedap gla.. Tp ak mkn roti sja.. X lalu nk mkn bila nk tggl shbt ni.. Sedeh2.. Pas mkn, Mad hantaq p stesen, ak pon balek PB.. Alhamdulillah selamat pulang..

21/5 Isnin
~4.15 pagi
Sampe PB..

Tiket2 perjalanan dr rumah ke selatan..


Haaaa abes pon..

Eeh x lg.. Allah nk izin, ad shbt, pakcik Hamdan bin Ismail meninggal dunia selasa mlm 22/5 kul 9.00 mlm.. What so spesel about this pakcik?? Pakcik ngn isteri dya ni la babysit ak wktu kecik2 dlu.. Sedeh tgk muka pakcik pucat lesu x mampu berkata2.. Terngiang2 dlm kepala otak suara arwah.. Sob3.. Al-Fatihah..
So bg menghormati pakcik, ak pn p la Johor lebih tepat Batu Pahat tuk kebumi jenazah pakcik ni.. Jenazah beliau selesai dikebumikn pd hari Rabu tgh hari slps zohor.. Otw balek tu, ad dgr Ustaz Azhar Idrus yg ramai org kenali bg ceramah.. Ad sikit yg nk sya petik, dya kta, semua bnd yg berlaku dlm kehidupan kita ini adalah nasihat atau panduan.. Sama mcm org bwk kereta, sat2 nampak 90, sat2 nmpk 110.. Itu merupakan panduan kita supaya tidak terbabas dlm memandu kereta, sma mcm dlm kehidupan kita.. Jikalau kita xda panduan, maka terbabas la kita drpd jln Allah S.W.T.. Ad-deen nasihah.. Deen itu nasihat.. Sepanajng perjalanan dgr ceramah Ustaz Azhar ni.. Jd klu nk ulang semua, penat ampa nk scroll.. Hehe..

Kenangan bersama arwah..
Dr kiri: arwah pkcik Farid, arwah pkcik Hamdan, adik Widad,  Tok Wan  / Ustaz Ahmad..


Haa baru abes..


Moral of the Story


Setiap yg berlaku dlm hidup kita, mst ad tujuan dya.. Mungkin dp pndgn kita bnd tu x baik pd kita, tp baik disisi Allah dan boleh jd ap yg kita nmpk baik pd diri kita, buruk disisi Allah.. Contoh paling mudah, result exam.. Haha.. 29/5 ni kluar result sem 2.. Doa2 la ya.. Kita nmpk 4 flat tu baik, bagus.. Tp mungkin apabila kita dpt 4 flat, diri kita makin jauh dgn Allah.. Haaa.. X phm ak cerita lain.. Mggu depan nk p KMPP.. Ad Minggu Pengurusan Pelajar Baru (MPPB).. Spa2 msok KMPP gtau la.. Haha.. Senayan kt KMPP, selasa nk p Puncak Alam sampe ari ahad, senayan depan pulak, nk p MASDAR.. Ad KAHFI plak.. Alhamdulillah msa tu terisi ngn bnd yg berfaedah.. Hehe.. Apa2 pn, result dh dekat.. spa2 yg nk p Makkah or dh ad kt Makkah tolong la doakn na.. Doa dpn ka'bah ni maqbul.. Lg2 kt maqam Nabi Ibrahim..
InsyaAllah stakat itu sja.. Segala yg baik itu dtg dr Allah S.W.T, yg lemah dan kurang tu dtg dr diri ana sendiri, hakikatnya kedua2nya dtg dr Allah S.W.T.. Maaf la sat aku, sat sya, sat ana.. Haha.. Assalamualaikum..

Monday, 26 September 2011

Chapter 3: Apa sebenarnya tutup aurat ni???

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Good morning to the examiner and my fellow candidates...
What is the true concept of covering our hijab...
In my opinion, i strongly believe that...
heheh... training sket BI.. MUET dh dekat dh...

sekadar nk berkongsi sikit semperna minggu "tutp aurat & anti couple" (kat KMPP)...
moga2 dengan sedikit ilmu yg dikongsi ni dapat diamalkan & menyelamatkn diri kita dari azab api neraka...


Menutup aurat merupakan kewajipan agama yang sudahpun diketahui umum umat Islam. Tuntutan menutup aurat itu sabit berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur'an, hadits dan kesepakatan para ulama. Tapi ramai umat Islam yang mengabaikan dan bersifat acuh tak acuh (buat x tau) akan tuntutan dan kewajipan menutup aurat ini, baik lelaki mahupun perempuan. Bak kta al-fadhil Ust Abdul Hadi Osman "Laki Perempuan Serupa!!"...

Apa yang menyedihkan ialah cara atau trend berpakaian segolongan individu, khususnya perempuan, tidak menepati dengan apa yang digariskan oleh syara‘. Pakaian yang mereka pakai bukan untuk menutup aurat, sebaliknya hanya menampal sebagai perhiasan semata-mata agar dipandang cantik dan bergaya.



Yang menyedihkan lagi, anggapan sesetengah individu itu bahawa memadai apabila dia memakai tudung sahaja, maka sudah bermakna dia menutup aurat. Sedangkan pakaian yang dipakai nyata masih tidak menepati tuntutan menutup aurat sebagaimana yang dikehendaki oleh syara‘, seperti memakai seluar yang ketat atau pakaian pendek, nipis (jarang) dan kain berbelah, sama ada mereka sedari ataupun tidak bahawa pakaian yang mereka pakai itu adalah mengghairahkan. Bahkan cara bertudung pun masih menampakkan anggota aurat yang wajib ditutup atau disembunyikan.


Duk ada jugak jenis yang berpakaian lengkap berhijab bila ada majlis2 keagamaan, org meninggal dan lain2... Waktu2 lain, TUDIA!!! Paham2 la na... Malas nk cerita lebih2...

Satu lg masalah, ramai yang duk ingt aurat ni kt rambut ngn pakaian ja. Mungkin kita ditekankan ngn dua aspek ni sja. Jadi sapa2 yg dh setel pakaian ngn rambut, cuba check dr aspek2 ni pulak...

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) macam hantu loceng (bukan bonceng na) - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.





4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.


6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecu ali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Situasi sebeginilah sepatutnya berlaku: org yg x tutup aurat dipandang aneh...

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.



Sudah terang pi pasang Spotlight, Hadith nabi ni...


Apa yang ditulis ni bukanlah nk habaq laki ni 'perfect' lelaki juga ada kelemahan dia. Tetapi perempuan mempunyai anggota aurat yg lagi banyak.


Kalau bagi laki pulak... laki pon ada aurat jgk... jgn duk ingt x da...
Aurat lelaki ni bergantung kepada situasi2 tertentu...


Terdapat 3 situasi :

Situasi pertama : aurat lelaki bersama lelaki
- Antara pusat hingga lutut dengan syarat aman daripada fitnah.
- Sabda baginda bermaksud: “Seorang lelaki dilarang melihat aurat lelaki lain dan juga seorang wanita dilarang melihat aurat seorang wanita lain.”

Situasi kedua : aurat lelaki bersama Mahram
- Antara pusat hingga lutut dengan syarat aman daripada fitnah.
- Sekiranya mereka termasuk dalam golongan orang yang seperti bapa, adik beradik kandung, bapa saudaranya dan lain-lainnya maka aurat yang mesti ditutupi ialah bahagian anggota yang terletak antara pusat dan lututnya.



Situasi ketiga : aurat lelaki bersama wanita ajnabi
- Antara pusat hingga lutut dengan syarat aman daripada fitnah.
- Manakala dalam kitab Hidayah al-Sibyan Fi Ma’rifah al-Islam Wa al-Iman mengatakan auratnya seluruh tubuhnya”
- iaitu tidak harus bagi seorang wanita melihat kepada seorang lelaki yang bukan mahramnya sama seperti tidak diharuskan seseorang lelaki itu melihatnya.
- Tetapi jika lelaki itu suaminya, maka tidak timbul masalah aurat di antara keduanya, malah tidak ada apa yang dinamakan aurat di antara mereka.

Firman Allah S.W.T , al-Mukminun: 5 bermaksud:
“Dan mereka yang menjaga kehormatannya, kecuali isteri-isteri mereka atau hamba sahaya mereka, maka sesungguhnya mereka tidak tercela.”

Mungkin setakat ni shj perkongsian dgn ilmu saya yg sedikit ni...
Moga2 apa yg kita dapat ni bolehlah diamalkan dan dipraktikkan bagi menjana generasi islam yg cemerlang...
For the conclusion, i strongly believe that protecting our dignity by wearing hijab is compulsory...

Moral of the Story
Kita terutamanya masyarakat MUSLIM ni diserang dgn satu penyakit yg amat dasyat iaitu penyakit "al-wahan", cinta dunia, takut mati... Jadi moga2 dengan usaha kita yg sedikit ni dlm menjaga halal dan haram dlm agama ni diredhai Allah...

Hasil taruh sebulan botol C2...

Insya-Allah, yang baik tu datang dr Allah, yg lemah dan kurang ni datang diri sya yg banyak melakukan kesilapan... Jadi sama2 kita saling memperingati, "Berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu berguna bg umat islam"... 
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

                http://chitchat85.blogspot.com
                http://www.myspace.com/azhar_muslim

Wednesday, 31 August 2011

chapter 2: balek kmpong + raya 2011

assalamualaikum semua...
ini baru 1st time nk taip panjang2... hehe..

mcm besa, bila dh rayo mesti nk balek kmpg... btol x???
kali ni ak rayo kek kolo pilah... p sna naek train ngn kak+adek ...
knapa mak ayh x ikut skali??? mak ak bru jd pengetua... kerja dh ikut office hours jd x leh la nk ikot skali... huaaaaa... ari senin kejo lg...

25/8 (khamis)
mlm tu train berlepas pkul 12:55... tertulis dlm tiket pkul 11:50... hhhhmmmm besalah KTMB...
jd mlm tu kak ngn adek ak tdoq troih bila dh naek ketapi tu... ak nk tdoq tp suhu dlm tu x kondusif bagi proses hibernasi nk berlaku... jd ak kenalah berjaga sepanjang malam bertemankn buku tutoq dan pensel sebatang...
buku tutoq ak...
sabojelah... dengan sejuk yang teramat sangat...

26/8
skip mlm tu sbb x byk benda sgt berlaku... siap tutoq pn takat no5 ja... pg tu sampe kt kl sentral tros nek komuter kot(org x besa duk kl)... bertolak ke seremban... disebabkn ak x tdo semalaman, jd ak tidoq dlm komuter kot tu... x la tidoq sgt pon... lelap ja...
ngntok kot...
apabila sampai di stesen seremban kami pun turun dan tggu sepupu kami amek kt sana..(skema kot ayat)...
pas spupu ak tu sampe, dya pn bwk la blek rumah dya... rehat2 pastu ptg tu p cari mknn pa patut balek bkk posa tarawih dan tros tidoq... x la tros sgt... ad la jgk ms8 dlu sat pastu baru tidoq...

27/8
bgn pagi, gosok gigi, guna sensodyne... hehehe... nyanyi sket... pas solt subuh tu tros bertolak ke k.pilah or to be more specific juasseh tongah... di sinilah rumah makcik ak... pagi tu sampe2 makcik ak kta arini x da kerja jd 1st thing yglintas kepala otak ak nk tidoq... tp kak ak suh p buat kerja masing2... disebabkan ak ni adik yg solleh, ak pn p la sambung bwt tutoq ak tu... ak pn buat 2 soklan dan terus tidoq... pastu bgn solat2 tgk tv b-yond tlg buat kuih mlaka bkk posa tarawih dan tidoq... arini mmg boring... hhhmmmmm....
buat kuih mlaka...

28/8
haaa.... arini interesting sikit sbb arini ak kacau dodoi... dodol ni rupa2nya senang ja nk buat.... anda hanya memerlukan santan, tepung puluit, gula anau, gula pasiaq... siap jdlah dodol... cuba part yg x bestnya kna sentiasa kacau dodol ni spya x melekat kt kuali tu... knalah kacau dr 9.30 pg smpe 3.00 ptg... pergh lma kot... pnat2...
proses perah santan...

ni duk hancuqkan tepung puluit
kachau2...
ini adalah gula anau bkn angau...
 mcm chef la pulak... ak stop kacau dodol ni dlm pkul 12... org kampg pn dh mula dtg... ak pn dh naik segan lantas ak blek rumah... tunggu lg... ak pn tdoq lah... sampe dlm pkul 3... solat2 pastu p tgk dodol blek... elok nk p ja, dodol dh siap... hahaha... jd ak menikmatilah dodol itu... pastu mcm biasa solat2 tarawih tidoq...

29/8
arini disebabkan ak semalam amat penat dan tenat jd ak tdo dr pg smpe tgh hari... heheheh... arini org semua p bakaq lemang blueberry... rugi ak x p... ak jaga dr tidoq tgk dh siap dibakaq... jd aritu ak x bwt apa sgt... lena ja byk...
hhhmmm bluberry... my favourite....

owh lupa... ak ad p parut kelapa... tu ja kot kerja ak bwt aritu... huhuhu... ptg tu mak ayh ak mai k.pilah... yay3... hehehe... jg kmi berbuka bersama... mlm tu lps solat isyak ad la sedikit halaqah... mak ak ad berkata "esok, kita x mau baju ja baru n elok... kita nak pakaian taqwa kia pon baru dan elok bahkan lg elok dr pakaian fizikal ni"... huhuhu... ak trasa kot... kata2 ni menyentuh perasaan ak sbb ak ni x manfaatkn ramadhan yg datang ni elok2... hhhmmm... pastu makan2 tdoq...

30/8
allahuakbar allahuakbar allahuakbar!!!
raya2!!! yay!!! tp mengingatkan kmbali kta2 mak ak mlm td x jd nk syok2 sgt... sbb diri ini x layak tuk beraya... tp x pa ak pn siap2 pake bju mlayu...
siap2 nk p masjeed..

bju rya ak taun ni sama mcm taun dulu2...

off we go....
lepas solat ak bwk keta balek (tiada dlm gambaq)... muahahah... pastu mkn2 sampe kenyang... petangnya kmi smua kluaq p rumah sanak saudara... bleh tahan la bestnya... mlmnya ad ja lg tetamu mai tp.... ak dh lama luang masa check saham... hehehe... pas smua org balek ak pn sambung tdoq... hahaha..

31/8
arini b'day mak ak... happy birthday ummi... juga hari kemerdekaan... happy independence day... juga ari kedua syawal happy 2nd day of syawal...
pg tu mcm besa sarapan mandi2 dan berkemas tuk balek k.pilah dh... waaaaa... sedehnya... tp nk blek p.buntaq dh... yaaay... hhhmmm... kemas2 naik kreta dan blek... cmtu jelah kot raya ak taun ni... alhamdulillah....





moral of the story

ramadhan ni dtg setaun skali so dont waste it...
biarlah kita keluar ramadhan ni dgn pakaian taqwa yg baru...
ramadhan ni madrasah tmpt kita cas balik iman dan ketaqwaan kita...



sekian wabillahi taufik wal hidayah... wassalamualaikum warahmatullahi  wabarakatuh..
salam pertemuan...
yg baik itu dtg dr allah... yg lemah dan kurang itu dtg dr diri saya sendiri...
wassalam...

Saturday, 23 July 2011

chapter 1: introduction

krik...krik...krik...
Nama saya Ahmad Yasier bin Zainoddin...
Alhamdulillah dh hidup 18 tahun (23/07/2011)
X tau nk tulis apa kot... Sebenaqnya bwt blog ni nk blajaq tuk Giatmara pnya modul... hehehe...
Nak tau apa2 lg contact no ni... 
Celcom: 0134522489...
Maxis: 0174845892...